Efter honom i Teaterrummet, Göteborg stadsteater

Efter honom för Teaterrummet, Göteborg stadsteater.

Rollerna
Yngre kvinnlig
Äldre kvinnlig skådespelare
Manlig teaterregissör
Publiken
Kvinnlig producent

Kvällens föreställning är över. Varmt strålkastarljus flödar över scengolvet och små dammkorn svävar i luften. Svagt sorl hörs från PUBLIKEN i salongen. Det är inte så många som valt att stanna kvar i salongen för att lyssna på samtalet. Tre gustavianska stolar står uppställda mitt på scengolvet. I kulissen väntar YNGRE KVINNLIG SKÅDESPELARE, ÄLDRE KVINNLIG SKÅDESPELARE och MANLIG TEATERREGISSÖR.

När de går ut på scenen går de två kvinnorna först. De bär på anteckningsböcker och Ramlösa-flaskor. Något steg efter kommer MANLIG TEATERREGISSÖR utan någonting i händerna.

YNGRE KVINNLIG SKÅDESPELARE (ler medan hon går över scengolvet, lyfter på handen men låter den stanna vid låret och säger till PUBLIKEN medan hon viftar på fingrarna) Hej. Hej.

(Några ur) PUBLIKEN Hej. (Spridda applåder)
YNGRE KVINNLIG SKÅDESPELARE (sätter sig i stolen, vänder sig mot publiken och säger med medvetet tillgjord röst, rakt in i mikrofonen på kinden)Hall – å?
MANLIG TEATERREGISSÖR (stannar framför stolen i mitten, vänder sig mot PUBLIKEN och pekar mot mikrofonen på kinden) Hörs vi i de här?
YNGRE KVINNLIG SKÅDESPELARE (mot PUBLIKEN) Ja, hör ni oss?
MANLIG TEATERREGISSÖR (medan han sätter sig, rakt in i mikrofonen) Hall-å. Ha-ll-å.
YNGRE KVINNLIG SKÅDESPELARE (samtidigt, med sin vanliga röst) Hallå?
MANLIG TEATERREGISSÖR Nu hörs jag, va?
(En mansröst ur) PUBLIKEN (ropar) JA!
ÄLDRE KVINNLIG SKÅDESPELARE har under tiden suttit bakåtlutad och väntat. Hon har anteckningsboken uppslagen i ena handen och läsglasögonen i den andra. Hon iakttar.
YNGRE KVINNLIG SKÅDESPELARE Ja. (skrattar lite torrt) Välkomna då … (tittar ner i ett papper) till det här lilla samtalet som vi ska ha med MANLIG TEATERREGISSÖR med anledning av att det är MANLIG DRAMATIKERS ÅR i år. MANLIG TEATERREGISSÖR har ju regisserat en hel del av HANS pjäser… och jag (tar sig mot bröstet) och ÄLDRE KVINNLIG SKÅDESPELARE (faller ut med handen) vi kommer att …

ÄLDRE KVINNLIG SKÅDESPELARE (avbryter) Man kanske skulle kunna …(tittar ut i salongen, rör handflatorna mot varandra) Om ni …
MANLIG TEATERREGISSÖR (tittar också ut mot PUBLIKEN, vinkar långsamt mot sig och säger med inbjudande röst)
Ja. Kom lite närmare. Det känns så … Ja, kom.
YNGRE KVINNLIG SKÅDESPELARE tittar ut i publiken, skuggar handen ovanför ögonen, säger inget. MANLIG TEATERREGISSÖR vevar långsamt med båda armarna i luften.

ÄLDRE KVINNLIG SKÅDESPELARE (när PUBLIKEN satt sig på nya platser vänder hon sig mot MANLIG TEATERREGISSÖR) Jo, MANLIG TEATERREGISSÖR, jag vill tala om när en regissör väljer sina pjäser …
MANLIG TEATERREGISSÖR (lyssnar aktivt med blicken fäst i taket) Mm.
ÄLDRE KVINNLIG SKÅDESPELARE
Du har säkert en lång lista på pjäser som du vill göra. Nu undrar jag, hur viktig är skådespelaren? (lägger handen mot bröstet) Är skådespelaren din intention till pjäsen, eller är det pjäsen i sig…?
MANLIG TEATERREGISSÖR (flyttar blicken från taket till ÄLDRE KVINNLIG SKÅDESPELARE och säger betryggande röst)
Nej. Jag börjar med skådepelaren. Pjäsen jag gör skapar nästa pjäs. Då ser jag MANLIG TITELROLL i MANLIG KLASSIKER OM DANSK PRINS springa omkring i YNGRE MANLIG SKÅDESPELARE. Vi (sträcker ut handen mot ÄLDRE KVINNLIG SKÅDESPELARE) vi gör en av HANS pjäser och jag ser KVINNLIG ROLL i dig.
ÄLDRE KVINNLIG SKÅDESPELARE
Ja, sen är det väl också så att … (avbryter sig och säger förklarande till PUBLIKEN) Alltså, YNGRE KVINNLIG SKÅDESPELARE och jag har kommit överens om att ta varannan fråga (rör handen i en sågande rörelse mot YNGRE KVINNLIG SKÅDESPELARE). Men jag ska bara ta en till och sen kan du ta över och då kan vi väl komma in lite mer på MANLIG DRAMATIKER – och MANLIG TEATERREGISSÖRS relation till HONOM.
(vänder sig till MANLIG TEATERREGISSÖR igen) Men det är väl också så att alla skådespelare passar inte med alla regissörer. Jag vet att HAN (säger förvånat till YNGRE KVINNLIG SKÅDESPELARE) Oj, nu kom vi in på HONOM, men den här vägen … (gör en krok-rörelse med pekfingret)
YNGRE KVINNLIG SKÅDESPELARE (tvekande) … Ja.
ÄLDRE KVINNLIG SKÅDESPELARE (fortsätter)
… Jag vet att HAN sa det många gånger. … För det var någon som sa, eller äh, det var ju jag som sa att ”Det värsta jag vet är dåliga regissörer”. Men då sa HAN att ”det ska du inte förakta, hurru”. Ibland får dåliga regissörer skådespelarna att blomma för de skrämmer dem inte. Bara de inte är både dåliga och skrämmande för då blir det farligt.
PUBLIKEN och MANLIG TEATERREGISSÖR skrattar. YNGRE KVINNLIG SKÅDESPELARE sitter med pannan lutad i ena handen.
ÄLDRE KVINNLIG SKÅDESPELARE (till YNGRE KVINNLIG SKÅDESPELARE) Så, varsågod, nu kan du ta över.
YNGRE KVINNLIG SKÅDESPELARE (sträcker på sig och börjar dra med några fingrar i halslinningen på tröjan.) Ja, men då kan vi fortsätta att prata HONOM då (rör mer i halslinningen). Det passar väl kanske bra, då. (kastar ett öga på MANLIG TEATERREGISSÖR och tittar sen ner i sina papper, harklar sig.)
Dels undrar jag lite om hur din relation till HONOM har sett ut genom åren. Du har ju jobbat med HONOM sedan åttiotalet vad jag förstår och då var du statist i MANLIG KLASSIKER OM ENGLANDS KUNG.
MANLIG TEATERREGISSÖR Mm…
YNGRE KVINNLIG SKÅDESPELARE
… och sen lite mer avancerad skådespelare i MANLIG KLASSIKER OM SKOTSK DROTTNING…
MANLIG TEATERREGISSÖR Mm, just det.
YNGRE KVINNLIG SKÅDESPELARE
Och sedan har du också vad jag förstår, också på regi-nivå, haft kommunikation (rör händerna i två cirklar, den ena medsols och den andra motsols) med HONOM.
MANLIG TEATERREGISSÖR Mm.
YNGRE KVINNLIG SKÅDESPELARE
Hur har den sett ut, och har den förändrats genom åren (återgår till att röra i halslinningen) tycker du…?
MANLIG TEATERREGISSÖR
Ja, det tycker jag. Hela åttiotalet, från 84 till 90 var jag här på teatern och gjorde allt, som du säger, jag var statist, jag var inspicient, jag var regiassistent åt varenda kotte, jag var med i tre (håller upp några fingrar) av HANS produktioner, bland annat i MANLIG SVENSK KLASSIKER. Och så MANLIG KLASSIKER OM DANMARKS PRINS och MANLIG KLASSIKER OM ENGLANDS KUNG.
Alltså, HAN på 80-talet … HAN kom ju tillbaks, med MANLIG KLASSIKER OM ENGLANDS KUNG, och den var jag med i, HANS 80-tals-föreställningar var … (tar en konstpaus, tittar nickande och med eftertryck på först ÄLDRE KVINNLIG SKÅDESPELARE och sedan på YNGRE KVINNLIG SKÅDESPELARE)
… ganska … avgörande.
YNGRE KVINNLIG SKÅDESPELARE Mm. (halslinningen) På vilket sätt då?
MANLIG TEATERREGISSÖR (blickar ut i rummet, blåser ut luft så att kinderna blir stora)
HAN kom från Tyskland. Nyinspirerad. MANLIG KLASSIKER OM ENGLANDS KUNG inspirerade hela teater-Europa. Alla unga regissörer kom hit och använde sedan samma koncept som HAN, och det gjorde de nere i Europa i tio år efteråt. HAN gjorde MANLIG NORSK KLASSIKER, MANLIG JAPANSK KLASSIKER, MANLIG SVENSK KLASSIKER, det var världssuccé efter världssuccé, det var en gyllene epok i teaterns historia.
Och där var jag, jag låg här uppe (blickar upp mot taket och sträcker långsamt upp en öppen hand)
Jag och MANLIG KÄND SKÅDESPELARE, vi låg där uppe. (handen fortfarande uppe, sträcker ut pekfingret) I oxögat …
PUBLIKEN (suckar) Åh…
MANLIG TEATERREGISSÖR
… och tittade på repetitionerna av MANLIG NORDAMERIKANSK KLASSIKER. Jag tittade på allt, jag bodde här mellan nio på morgonen och tio på kvällen, varje dag, i sex år. Så, HANS betydelse var, HAN var mitt universitet, alltså HANS gärning då, var helt avgörande. Jag var bara en ung pojke som beundrade. Sen började jag på en annan teater och då började jag hata HONOM.
PUBLIKEN och YNGRE KVINNLIG SKÅDESPELARE skrattar.
MANLIG TEATERREGISSÖR (forts.) Då skulle kungen störtas.
YNGRE KVINNLIG SKÅDESPELARE
Men, men, kan det här ha, ha, påverkat din, din resa in i regin, så att säga?
MANLIG TEATERREGISSÖR Ja.
YNGRE KVINNLIG SKÅDESPELARE Ditt möte med HONOM?
MANLIG TEATERREGISSÖR
Ja. Jag är helt färgad av – respekten för rummet.
Jag är helt färgad av – hur jag placerar. Jag märker att jag placerar skådespelare, omedvetet har jag fått det (gör långsamt genomborrande rörelser, uppifrån och ner, från huvudet ner över kroppen) från HONOM.
Ungefär som man kan höra DÖD MANLIG SKÅDESPELARE i NU LEVANDE MANLIG SKÅDESPELARE, sådant händer även regissörer.
Så att absolut har jag fått … respekten för det här magiska rummet (tar tag i stolens båda armstöd), passa tider. Sådana grundläggande saker.
Sen känner jag mig ibland fjärran HANS arbetsledarskap som ibland var lite väl hårt och diktatoriskt, men jag betraktar det som en skoltid.
ÄLDRE KVINNLIG SKÅDESPELARE
Mm. HAN skrämde kanske många men HAN höjde samtidigt ribban i huset. Och det gör människor med lång yrkeserfarenhet, de höjer ribban (pekar uppåt med ett finger).
MANLIG TEATERREGISSÖR
(På inandning) Jaa. Och det är kanske det (rör armarna som om han tappade balansen) som vi har famlat efter … (svagare röst) i många år … (ännu svagare) nu … (mycket svagt) efter HONOM.
ÄLDRE KVINNLIG SKÅDESPELARE
Mm. (ÄLDRE KVINNLIG SKÅDESPELARE kliar sig i håret med glasögonen och pekar mot YNGRE KVINNLIG SKÅDESPELARE) Förlåt, jag bröt in …
YNGRE KVINNLIG SKÅDESPELARE (sitter och tvinnar håret mellan tummen och pekfingret och säger milt) Nej, nej, nej.
YNGRE KVINNLIG SKÅDESPELARE drar efter andan. Det blir osäkert vem som ska säga något. Den tystnad som uppstår avbryter ÄLDRE KVINNLIG SKÅDESPELARE.
ÄLDRE KVINNLIG SKÅDESPELARE Är vi…? Tycker du att vi ska … gå vidare, eller?
YNGRE KVINNLIG SKÅDESPELARE (skrattar till) Ja, jag tycker faktiskt det.
MANLIG TEATERREGISSÖR (avbryter)
För mig handlar det om – jag är 48 år nu – vad jag tänker väldigt mycket på nu, det är (med eftertryck) att leva sitt liv på scenen.
Att förstå. Vad det är. Att leva sitt liv på en scen. Vad det är. Att vara här varje kväll.
(lite snabbare) Jag har mycket det där i mig just nu.
(förklarar för PUBLIKEN) Det är svårt att gå in med lösnäsa och underhålla. Eller att klä ut sig. Det gör ont i en människa till slut.
Eller att skilja på min panik och skådespelarens panik…(med låtsas-darrande stämma) ”Nu ska jag in och skapa ett mästerverk på Stora scenen. Och därför måste NI” (slår handryggen i handflatan hårt och högt några gånger och ropar) ”FRAM MED DET NU! FRAM MED DET! FRAM MED DET!!”
Att jag sänder den förståelsen till skådespelarna. Att jag förstår hur ont det kan göra att spela teater.
MANLIG TEATERREGISSÖR (tar ett djupt andetag och andas ut) Jag ser att folk börjar bli trötta nu. Och jag har fått tecken också (pekar med ett finger på armbandsuret).

ÄLDRE KVINNLIG SKÅDESPELARE (tittar på PUBLIKEN)
Jaha, har de börjat gäspa? Ja, men då kan vi väl ta och runda av här…
De tre tystnar och tittar ut i salongen. En lite otydlig känsla uppstår. PUBLIKEN börjar applådera. KVINNLIG PRODUCENT kommer ut på scenen och delar ut blommor. Applåderna tilltar en kort stund för att sedan avta.
ÄLDRE KVINNLIG SKÅDESPELARE börjar samtala med några ur PUBLIKEN. YNGRE KVINNLIG SKÅDESPELARE och MANLIG TEATERREGISSÖR står kvar vid stolarna, med ryggen mot PUBLIKEN och pratar om något medan de tar av sig mikrofonerna. Sorl från PUBLIKEN hörs i salongen igen.